Vad är greenwashing?

och ännu viktigare, hur genomskådar du greenwashing? Ställ de rätta frågorna

Läs mer om olika hållbara alternativ

Världen befinner sig i en hållbar utveckling

Detta innebär att vi har en önskan att tillgodose dagens generationers behov utan att behöva kompromissa med kommande generationen för att tillgodose deras behov.  

Profilbranschen har under senare år arbetat för att främja mer hållbara och miljövänliga alternativ till det sortiment som erbjuds idag. Vi har kommit långt, både genom att utveckla befintliga profilprodukter i förnybara material som vete, RPET och kartong, medan produktionsmetoden för flera produktkategorier har blivit mer miljövänlig.

ISO certifiering

IDÉ House of Brands arbetar med ISO och Ethical Trade Norway. Som det första företaget i vår bransch, blev vi ISO-certifierade enligt standarden för kvalitetsledning ISO9001 och miljöledning 14001: 2015. Miljö är viktig för oss och vi är stolta över denna utveckling i vår bransch.

 

VAD GÖR VÅR BRANSCH?

Att minska användningen av plast är en kollektiv utmaning. Vi undgår inte att vi i vår bransch säljer många produkter tillverkade av plast. Vi försöker i största mån ersätta denna produktion med helt identiska produkter i återvinningsbart eller nedbrytbart material.
Föreställ dig en festival där det finns 10 000 besökare, det regnar och alla får en regnponcho med din logotyp. Efter festivalen är över 50% av dessa ponchos kvar i festivalområdet. Skulle det ha varit bättre om denna poncho var gjord av ett material som var nedbrytbart? Absolut! Bättre för miljön och inte minst bättre för ditt varumärke.
 

Vad är greenwashing?

I linje med denna utveckling har marknadsföringen av dessa typer av produkter naturligtvis också utvecklats och konceptet greenwashing har blivit mer relevant .
Greenwashing är en form av vilseledande marknadsföring där en produkt tillverkas som "miljövänlig" utan att beskriva nackdelarna med att producera produkten. Det är inte tillåtet att marknadsföra allmänna påståenden som "miljövänliga", "hållbarhet" eller "gröna produkter" utan förklaring. Meddelandet måste vara tydligt och balanserat, exakt och dokumenterat. Konsumentverket ser till att påståenden om hållbarhet inte bryter mot marknadsföringslagen.

 


de 7 största synderna inom grön marknadsföring produkter

  • 1. GÖMDA VILlKOR

    Endast produkters goda miljövänliga egenskaper marknadsförs, medan de andra, ofta mer miljömässigt negativa produktionsvillkoren inte nämns. Exempel: Hållbart skogspapper är inte nödvändigtvis hållbart om det hamnar i ett pappersbruk som släpper ut stora mängder avfallsvatten och använder klor för att bleka papperet.


  • 2. SAKNADE DOkUMENT

    Produkter som säljs som återvunna utan bevis för att detta faktiskt är fallet.


  • 3. VAGHET

    Produkten beskrivs som "ekologisk" eller "miljövänlig". Båda är vagt definierade begrepp som inte kan dokumenteras.

  • 4. FALSK MÄRKNING

    En produkt som påstås vara miljöcertifierad eller märkt utan att vara sant. Påhittade begrepp och / eller märkning.


  • 5. IRRELEVANS

    Produkter som säljs som något annat än vad de är. Till exempel kan detta vara en metallprodukt som säljs som ftalatfri, även om det inte är möjligt att använda ftalater i metall.


  • 6. VÄLJ MELLAN PEST ELLER KOLERA

    En produkt som säljs som grön men inte har miljöpositiva egenskaper. Exempel är organisk tobak och hållbart kaffe.


  • 7. LÖGN

    En produkt säljs och marknadsförs med påståenden som är rena lögner.