Från IDÉ till koncept

Att utveckla en bra idé till att bli ett bra koncept kan vara utmanande. Ett koncept är en vidareutveckling av en idé så att den mottas och förstås av målgruppen. Faktorer som beskriver ett framgångsrikt koncept är karakteristiska, minnesvärda, förenande och relevanta. Målet är att få mottagaren att agera på vårt meddelande.

Så varför ska man lägga tid på att bygga ett koncept?
I dagens upptagna och ständigt föränderliga kommunikationsmiljö måste företagen vara kreativa och strategiska för att kunna konkurrera och fånga publikens uppmärksamhet. Denna process utgör grunden för vad som ska kommuniceras, till vem och hur. Detta blir den röda tråden som binder alla dina kanaler tillsammans och skapar en helhet.


 

4 saker du bör tänka på när du bygger ett koncept

  1. Vad vill du uppnå?
    Ha alltid ett tydligt mål. Utan en tydlig riktlinje är det svårt att hålla fokus. Ska du stärka ditt varumärke, skal du öka omsättningen, ska du jobba på att bli "top of mind" eller ska du rekrytera. Du får gärna ha delmål, men kom ihåg att ha fokus på huvudmålet.
  2. Vem är din målgrupp?
    Vet vem du riktar dig till, då är det mycket lättare att använda rätt språk.
  3. Vad är ditt budskap?
    Denna punkt bör ses i sammanhang med punkt 1. Vad vill vi berätta för målgruppen? Meddelandet måste återspegla projektets övergripande mål. Utan ett tydligt budskap kommer du inte att uppnå maximal effekt oavsett hur hög din budget är.
  4. Vad har du för budget?
    Sätt ramarna för projektet. Det är lätt att drömma sig bort av alla möjligheter du har på kanaler och instrument i marknadsföringen. Tillsammans med målet sätter man också budgeten så att den röda tråden lyser genom hela projektet.
Refleks
Bjørnis drikkeflaske
Bjørnis refleks
Bjørnis matboks
Bjørmos lue
Bjørnis hals
Delta vaffeljern
Brannbamsen Bjørnis