Specialproduktion

Vad är specialproduktion?

Byt färg, storlek och material på en produkt – det är enkla knep för att synliggöra din verksamhets strategi, vision, identitet och varumärke. Att ändra en befintlig produkt på det här sättet kallar vi för specialproduktion. Att utveckla helt nya produkter är också specialproduktion. Detta ger dig en unik möjlighet att väva in produktmedia i dina marknadsföringsinsatser och att göra ditt varumärke ännu mer levande.

Vår kunskap - din trygghet

Produktion och inte minst specialproduktion kräver god kompetens. IDÉ hjälper dig med logistik och planering. Vi är närvarande i produktionen, har kunskap om regler och lagar och ser till att vår egen Code of Conduct följs. Inköpsavdelningen på IDÉ House of Brands arbetar nära tillverkarna för att upprätthålla långsiktiga leverantörskontakter. Vår kvalitetschef säkerställer att dina produkter inte innehåller farliga kemikalier, att de är märkta enligt lagstadgad produktmärkning och att de kan spåra.

Hur jobbar vi?

Våra kunder kommer ofta till oss med en bra idé och en önskan att uppnå någonting. En idé kan handla om allt från produktlansering och varumärkesbyggnad till interna strategier. Gemensamt för idéerna är att ett mål ska uppnås.

För att uppnå målet och lyckas med sin kommunikation till mottagaren behöver man implementera åtgärder som att bygga ett koncept kring idén. Målet är att mottagaren både ska komma ihåg ditt budskap, se att det är användbart för dem, och att de ska få positiva upplevelser och associationer av ditt varumärke eller företag. När vi bygger koncept tillsammans med våra kunder arbetar vi målmedvetet och kreativt. En tydlig profil och att kommunicera den med anpassade produkter gör att du kan sticka ut på marknaden. Läs våra fyra tips på hur du bygger ett koncept.

 

Bjørnis och Strandus

Vi har skapat specialtillverkade maskots till kunder som kommit till oss med en IDÉ och en önskan. Tillsammans med illustratörer på Egmont har vi skapat skisser på flera typer av djur eller figurer i olika situationer. Tillsammans med kunden väljer vi vilken figur som bäst reflekterar vad kunden vill kommunicera. Ska maskoten till exempel vara på bra humör, spegla lokala värderingar eller kommunicera verksamhetens värderingar?

Vi har gjort Bjørnis för brandkåren i Trondheim som fungerar som en trygghet för barn i möte med brandkåren. Maskoten Strandus som vi skapat för shoppingcentret Strandtorget går omkring i centret och sprider glädje till barn och andra besökare. Målen kan skilja sig åt, men produkten ska alltid vara anpassad efter behovet. Figurerna görs efter skisser och kan anpassas till just dina önskemål. Den kan enkelt användas vid flera tillfällen för att skapa en röd tråd i din marknadsföring och exempelvis kommuniceras på nyckelringar, kepsar, ritblock eller textil.

”Strandus har varit en succé från att han anlände på Strandtorget. Från namntävlingen till första dagen på plats har han varit mycket populär bland barnen och många har tagit resan förbi oss för att hälsa på. Bara fantasin sätter gränser för vad vi kan använda vår maskot till. Både i kommunikation och som aktivitet på centret och externt, liksom för ytterligare produkter som barnen kan ta med sig.”