Vår historia

1987

Morten Pedersen och Lasse Lauritzen grundar IDÉ. Omsättningen det första året landar på 3,9 miljoner kr med en vinst på 307 kr.

1988

Intäkterna fördubblats året därpå, och slutar vid 8.000.000 med en vinst på 250.000 kr.

1989-1993

Äventyret fortsätter, både omsättning och antal anställda ökar. År 1993 omsätter vi för 26,5 miljoner och har nu 11 anställda.  

1994

Det stora olympiska året i Norge. IDÉ har flera stora leveranser med ryggsäckar, mössor, pins och textilier till företag som firar gulddagar under OS i Lillehammer. Omsättningen detta år blir 29,8 miljoner.

1995

IDÉ passerar 30 miljoner i intäkter, och är med sina 11 anställda nu en stor aktör på profilmarknaden i Norge.

1996-1999

Konsolideringsår där intäkterna stiger till 38,8 miljoner. Eget kapital ökar stadigt. Antalet anställda ökade också, denna gång till 16 personer och ledningen ser sig om efter en lämplig tomt för att utveckla konceptet.

2000

Millenniumåret och IDÉ passerar 43 miljoner i omsättning. IDÉ köper även upp Organisationsprofil och M. Klebs & co.

2001

IDÉ flyttar in i en egen byggnad under januari. IDÉ-huset är nu en verklighet, med eget tryckeri och en personalstyrka på över 30 anställda. Det finns nu även filialer i Stavanger och Trondheim. Intäkterna stiger till otroliga 80 miljoner.

2002

Under hösten inrättas även filialkontoret i Bergen. Intäkterna slutar på 82 miljoner kronor detta året.

2003

Den 16 december kl 09.45 passerar IDÉ 100 miljoner i omsättning. Vid årets slut har vi nått 104 miljoner, 20 procent över budgeten. Detta med samma besättning som föregående år, cirka 40 personer. Branschen rapporterar ett tungt år generellt.

2004

Januari börjar fantastiskt, med den största enskilda ordern i företaget någonsin: 3 330 000 kr. Ett nytt kontor etableras i Lillehammer. Stavangeravdelningen får Norges finaste showroom. I november återupptar vi försäljningsrekord och säljer mer vin och julmat än någonsin tidigare. Nyår firas med 45 anställda och en omsättning på 114 miljoner.

2005

Återigen ett år med "best ever" och en omsättning på 128 miljoner. Fantastiskt bra! Oslo-avdelningen flyttade till 8:e våningen ovanför varuhuset Glasmagasinet 1 maj. Vårt nya showroom på 800 kvadratmeter blir mycket uppskattat av kunderna.

2006

Ny avdelning etableras i Tønsberg och IDÉ förvärvar Svenska House of Brands, med kontor i Stockholm. Namnet ändras till IDÉ House of Brands och vi räknar till 65 anställda. Nytt intäktsrekord på drygt 200 miljoner.

2007

Året börjar med en bra månad i januari och etablering i Danmark. Vi öppnar nya avdelningar i Göteborg och Lund.

2008

Vi flyttar till ett nytt showroom i Stockholm i januari. I mars är IDÉ med och sponsrar Birkebeinerrennet. Den 1 augusti öppnar vi ett nytt kontor i Kolding, Danmark.

2009

Etablering av dotterbolag i Helsingfors, Finland. Året är på många sätt utmanande, men vi lyckas att hålla fokus och vinna många stora anbud. Omsättningen är återigen "best ever" och koncernenen passerar 260 miljoner kronor i omsättning.

2010

Återigen ett år av "best ever" med en omsättning i Norge på drygt 225 miljoner kronor. Sverige 40 miljoner kronor, Finland 8 EURO och Danmark 12 miljoner kronor. Sammantaget närmar sig IDÉ-koncernen 300 miljonersstrecket. Antalet anställda har nu ökat till ca. 95 personer. Vissa organisatoriska förändringar har gjorts och optimismen för det nya året är bra!

2011

I december är vi redo att räkna in ett nytt rekordår med drygt 280 miljoner i Norge. Sverige närmar sig 50 miljoner, Finland och Danmark 20 miljoner vardera. Totalt landar då IDÉ-koncernen på otroliga 360 miljoner kronor och är ett av Europas största privatägda profilhus. Återigen ett år som blev "best ever"!

2012

Trenden med "best ever" fortsätter och vi klarar det även detta år. Utställningen i Oslo expanderas och vi öppnar dörrarna även till t 7: e våningen på GlasMagasinet i Oslo. Showroomet i Oslo expanderas till 1600 m2 och nu har vi branschens finaste showroom över 2 våningar. Vi firar vårt 25-årsjubileum med våra kunder på Rockefeller i Oslo, och rockgruppen DDE ser till att kvällen blir ett minne för livet. Vi expanderar våra kontor i Bergen och Sandefjord och öppnar ett nytt showroom i Ålesund.

2013

Vårt centrallager flyttar till Langhus, där över 60 av våra kontraktskunder lagrar sina varor. Ny webbplats lanseras med en växande och omfattande produktdatabas.

2014

Vi öppnar nya kontor i Esbjerg - Danmark och Tammerfors - Finland. IDÉ Group byter till moderna ERP-system i alla länder.

2015

IDÉ House of Brands köper finska Wulff Liikelahjat Oy med 15 anställda. Nu finns det kontor i finska städerna Lahtis, Uleåborg, Kuopia och Åland. Totalt har IDÉ-koncernen nu 140 anställda.

2016

Efter några år av nedskärningar i oljeindustrin, vilket främst påverkade våra avdelningar i Stavanger och Bergen, stabiliserades marknaden 2016 med solida resultat för koncernen. Uppdatering av webshopsplattform med full integration till ERP-system och lagersystem skapar än effektivare flöde för våra över 100 avtalskunder. För Sverige innebär året organisatoriska förändringar med förändrat ledarskap och förnyad strategi med full implementering 2017.

2017

Ännu ett ”best ever”-år för IDÉ-koncernen. I december nås en ny milstope – den totala omsättningen överstiger 400 miljoner kr! Under året uppgraderas våra ISO-certifikat till de senaste versionerna (IS0 9001:2015, ISO 14001:2015). Ännu en gång får vi bevis på att vårt engagemang för hållbarhet och vårt erbjudande på marknaden står sig starkt och är efterfrågat.