HÅLLBAR PRODUKTMEDIA - VAD BÖR DU TÄNKA PÅ?

Publicerat 19.05.2023 
Av: Mari Søtvedt Oulie
Lästid: 2 min.

Ordet hållbarhet ligger i topp tre på ANFO:s lista över mest överskattade buzzwords i marknadsföring 2022. Har vi tröttnat på hållbarhet redan innan vi nått marschfart?

För att vi ska nå FN:s globala mål till 2030 är näringslivets bidrag avgörande. Många företag har valt ut de hållbarhetsmål de ser att de kan bidra till och integrerar det i sin strategi. Det är här nyckeln ligger. Vi får inte underskatta de små åtgärder som varje enskild verksamhet kan vidta.

För många har hållbarhetsarbetet varit marknadsavdelningens ansvar, men ett företag blir inte hållbart genom att kommunicera hållbarhet. Arbetet sker in action. Och vad kan då du som inköpare av produktmedia göra?

 

De små åtgärderna

Var trogen er strategi - även vid inköp av produktmedia. Det du delar ut i montern ska spegla de val du gjort och vad du står för.

Vi har tittat på några av de "små" åtgärder som alla företag kan vidta vid köp av produktmedia oavsett varumärke, storlek eller budget.

 

Bruksvärde

Kommer produkten läggas ned i en låda eller har den ett verkligt användningsvärde för mottagaren?

Kvalitet och design

Väljer du en produkt av bra kvalitet och tilltalande design kommer den att hålla längre och det blir naturligt för mottagaren att använda den. Detta gör också att ditt varumärke får större exponering.

Emballage

Vid vilket tillfälle och ändamål ska produkten delas ut? Är den styckvis inslagen i plast? Kan ett inneremballage ges ett eget användningsområde?

Transport

Var ute i god tid. Båttransport är billigare än flygtransport och ger betydligt lägre CO2-utsläpp. En bra planering kan spara både på klimatet och pengarna!

Pris

Ja, vi tycker om att pruta. Men vem tar den största kostnaden? De som arbetar i fabriken eller bonden som producerar bomullen?

Spårbarhet

Ha ett medvetet förhållande till hur din produkt ska vara en del av den cirkulära ekonomin.

 

FN definierar hållbar utveckling så här: ”En hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”.

Summa summarum – stanna upp och fundera, har denna produkt ett värde för mottagaren och vad vill vi uppnå med detta?

Historiskt sett är vår marknadsföringskanal inte den mest hållbara, men det är på väg att förändras. Produktmedia kommer alltid att vara mindre hållbar än dina andra marknadsföringskanaler eftersom det är en fysisk kanal. Men genom att göra de små åtgärdena ovan kan du se till att din verksamhet köper in produktmedia på ett så hållbart sätt som möjligt, och på så sätt göra skillnad för kommande generationer.

Tveka inte att kontakta en av våra produktmediaspecialister för dina frågor.

 

Mari Søtvedt Oulie
Markedsansvarlig